Ikar-Cisa eaws UIAGM Česká asociace horských vůdců

Kalendář akcí, info, fotogalerie - Fotogalerie

Novinky Kalendář akcí Naplánované akce Fotogalerie Ohlednutí za sezónou Fotografická a literární soutěž Alpy4000

12. 04. 2014 - 15. 04. 2014

PIZ BERNINA - PARÁDNÍ A KOMPLETNÍ TRAVERZ 2014

Piz Bernina (4 049 m), Piz Palü (3 905 m), Bellavista (3 804 m) – pěkná řádka možných vrcholů, které patří mezi opravdovou skialpinistickou klasiku. Navíc tento kompletní a úžasný přechod nabízí i celou řadu dalších perfektních a především pohodových výstupů a sjezdů.
Kompletní traverz Berniny

Předpověď počasí bylo na první dny přechodu bylo tak trochu děsivý :-) Naštěstí jsme si všimli, že se počasí druhý den mělo začít vylepšovat. Né hned, až tak okolo 15.00. Vsadili jsme na tuhle kartu všechno a vyrazili z chaty až jako úplně poslední. Někteří nedočkavci vyráželi nesmyslně dokonce už kolem 5.00! Před námi šlo na Piz Palü asi 80 skialpinistů. A tyhle všechny jsme pak začali potkávat, jak se ve vichřici trochu otřeseni vrací dolů. Průchod tímto ledovcem je v takovýchto podmínkách velmi rizikový. Je tady spousta trhlin, které se za takovýchto podmínek velmi špatně rozpoznávají.

Málokdo z nich se dostal až do sedla. Pořád jen slyšíme "terrible weather, terrible weather, terrible weather" a s vytřešněnými očima se sesouvají dolů trhliny netrhliny. Do sedla dorážíme v momentě, kdy se vitr začal nepatrně zmenšovat. Opatrně se ptám, jestli jsou všichni ok, jestli to zkusíme na vrchol. Čeká nás totiž nesnadná cesta. Musíme přes velmi, velmi úzký vrcholový hřebínek přejít až na druhou stranu. Tam musíme nalézt jediné možné sestupové místo. Pak už jen projet rozsáhlým ledovcem až na chatu Rifugio Marinelli Bombardieri.

Domluvili jsme se, že to zkusíme. Pokud by poryvy větru začali znovu sílit, vrátíme se. A jak tak sami postupujeme vzhůru, začíná se naše kouzelná předpověď najednou vyplňovat. Bylo to jako když letadlem stoupáte mrakem vzhůru. Najednou jsme stáli na jednom z předvrcholů a mraky se protrhly a my viděli okolo sebe neskutečnou nádheru. A my tady stáli úplně sami, všichni již dávno utekli dolů. Prošlapáváme stopu úzkým hřebenem a kocháme se neskutečnými výhledy. Byl to úžasný zážitek a my spojeni jediným lanem si to vychutnáváme plnými doušky.

Místo sestupu z hřebene na ledovec se nám podaří rychle nalézt a za chvíli (přesně v 15.00) se mlha rozplyne úplně a my v absolutním slunečném počasí sjíždíme k chatě. Projíždím tudy poprvé v životě a jsem unesen zdejšími výhledy. A na terase u obrovského skalního hřebene už na nás čeká pravá italská chata :-)

Další den se vydáváme k našemu hlavními cili - Piz Bernina (4 049 m). Není to sice velké převýšení, ale celá cesta je tak trochu komplikovaná. Po nástupu se dostáváme do skalního kotle, kudy vede cesta velmi strmým žlabem. Odhaduji sklon na dobrých 45 stupňů. Musíme jít opatrně, tady se prostě nesmí spadnout :-) V sedle nás vítá chata Marco e Rosa hütte. Nejprve se do mne pokusil zakousnout chatařův pes, ale naštěstí jsme si to rychle vyříkali (se psem :-))) a pak už si dáváme polívku s čajem v teple této nové chaty.

Po krátké pauze vyrážíme dál k vrcholu. Samotný závěrečný výstup už se jde na mačkách a s cepínem. Není to velké převýšení. Za několik okamžiků se radujeme v naprostém bezvětří na vršku. Spolu s námi jsou tady ještě kluci z Brna a pak společně sestupujeme k lyžím a na chatu. Nechce se mi spěchat. Abychom mohli výstupovým žlabem bezpečně sjet na lyžích, potřebujeme, aby byl sníh trochu natavený sluncem. Vše nakonec klapne a my se začínáme spouštět do žlabu. Strmost bere dech :-) Nakonec se nám, kromě menšího karambolu, podaří bezpečně sjet dolů a za moment jsme již na chatě.

Poslední den nás čeká už "jen" přechod přes ploché sedlo a sjezd do údolí k vláčku. Jenže počasí si řeklo, že nám to nedá jen tak :-))) Zatáhlo se a hlavně začalo silně foukat přímo proti nám. Nahoře rychle strháváme pásy a začínáme úplně prokřehlí sjíždět členitým ledovcem dolů. Teprve až v nižších partiích rozmrzáme a po běžkařské trase dojíždíme až dolů. Parádní den, s parádním zážitkem a s parádními výhledy ... Nádherná túra :-)